Er bestaan heel wat zelfverdedigingstechnieken. Maar wist je dat er naast vechten ook andere effectieve technieken zijn? We sommen er 6 op waar geen vuistslag aan te pas komt.

In elke bedreigende situatie zijn er een aantal manieren om te reageren:

  • Vluchten of ontsnappen
  • Onschadelijk maken, de-escaleren of onderhandelen
  • Toestemmen
  • Bepaalde houding aannemen, bedreigen, afdwingen, enz.
  • Blokkeren
  • Overdreven waakzaamheid
  • Vechten (inclusief controle en terugtrekken)

Wist je dat er naast vechten, andere effectieve verdedigingstechnieken zijn?

Veel mensen volgen een gevechtssport om slechts één van de mogelijke reacties op een bedreigende situatie aan te leren (vechten dus). Dit is echter niet voldoende. Een goede tactische training leert je ook andere mogelijke reacties aan. Ze kunnen allemaal cruciaal zijn om te overleven.

Lees ook: 5 dingen die je moet weten over Krav Maga.

Een goede zelfverdedigingstraining zal altijd deze 6 effectieve technieken omvatten: 

  • Bewustwording van de situatie
  • Assertiviteit en grenzen aangeven
  • Actief scannen naar mogelijke uitgangen, wapens of verdere bedreigingen
  • Het vinden en gebruiken van dagdagelijkse objecten als schild, afleiding of wapen
  • Diverse opties om te reageren op verschillende tijdstippen in de aanloopfase
  • Preventie, rollenspel en scenario’s

Er wordt best automatisch aangenomen dat de aanvaller kompanen heeft, onder invloed of gewapend is. En de dag van vandaag kun je er ook zeker van zijn dat je gefilmd wordt.
Leren hoe je je tegenstanders te snel af bent maakt deel uit van een goed zelfverdedigingsprogramma en kan je trainen bij KravPoint. Een bedreiging is niet alleen fysiek, maar ook psychologische oorlogsvoering. Ook andere reacties worden dus best getraind.

Bij KravPoint kan je heel het jaar door terecht om Krav Maga te proberen. Meer informatie over onze proeflessen kan je hier terugvinden.